Projekt METODICKOU PODPOROU KE KVALITĚ
Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0./0.0/19_098/0015163
Realizace projektu: 1. 7. 2020 – 30. 6. 2022
Rozpočet projektu: 2 948 185 Kč
Režim financování: ex-ante
Anotace projektu
Cílem projektu je zvýšit kvalitu sociálních služeb poskytovaných Diecézní charitou ostravsko-opavskou a 14 oblastními charitami, zlepšit a zefektivnit procesy probíhající ve službách a nabídnout podporu osobám pečujícím o své blízké a usnadnit jim tak zvládání každodenní péče.
Jednotlivých cílů bude dosaženo prostřednictvím zajištění metodické a supervizní podpory pracovníků, cvičných auditů kvality, odborných pracovních skupin - kolegií a setkání pro pečující. Celkem bude podpořeno 53 služeb.
Partneři projektu
- Charita Bohumín
- Charita Frýdek – Místek
- Charita Hlučín
- Charita Jeseník
- Charita Kopřivnice
- Charita Krnov
- Charita Nový Jičín
- Charita Odry
- Charita Opava
- Charita Studénka
- Charita Třinec
- Charita sv. Alexandra
- Charita sv. Martina
- Charita Český Těšín
Identifikace a zapojení partnera do realizace projektu
Název subjektu: Charita Třinec
IČ: 49591215
Sídlo: Lidická 1272, 739 61 Třinec
Právní forma: Evidované církevní právnické osoby
Typ partnera: s finančním příspěvkem
Popis zapojení partnera do jednotlivých fází projektu:
Charita Třinec je partnerem s finančním příspěvkem, který bude zapojen po celou dobu realizace projektu. Partner se bude společně s koordinátorem CS podílet na výběru pracovníků zapojených do aktivit projektu. Bude zajišťovat supervize pro své pracovníky.
Charita Třinec se zapojí do následujících klíčových aktivit projektu:
KA 05 podpůrný audit + KA 04 supervize + KA 02 odborná kolegia - osobní asistence (1760507)
Cílové skupiny
- Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb, služeb pro rodiny a děti a dalších služeb na podporu sociálního začleňování
- Pracovníci v sociálních službách
- Sociální pracovníci
- Neformální pečovatelé a dobrovolníci působící v oblasti sociálních služeb a sociální integrace
Klíčové aktivity
- KA 01 Sestavení realizačního týmu
- KA 02 Odborná kolegia
- KA 03 Metodické konzultace
- KA 04 Individuální a skupinové supervize
- KA 05 Podpůrný audit
- KA 06 Podpora pečujících osob
Popis klíčových aktivit:
KA 01 Sestavení realizačního týmu
V rámci KA1 bude sestaven realizační tým (dále jen RT) ve složení: projektový manažer, finanční manažer, koordinátor cílových skupin, sociální pracovník - metodik, pracovníci pro podporu pečujících osob. Během prvního měsíce se RT seznámí s projektem, s jeho cíli a harmonogramem a s pravidly OPZ. Pro pracovníky bude vytvořena podrobná pracovní náplň, nastaveny informační toky v rámci projektu, v rámci organizace i ve vztahu k partnerům. Bude zajištěno vybavení prostor pro RT, proběhne výběr externích spolupracovníků (auditoři, supervizoři, pracovníci pro podporu pečujících). Bude navázána spolupráce s jednotlivými vedoucími SSL zapojených do projektu a nastaven systém sledování monitorovacích indikátorů.
KA 02 Odborná kolegia
Pro zástupce všech vytipovaných služeb budou organizovány pracovní skupiny, tzv. odborná kolegia (dále jen OK). Celkem bude působit 8 těchto pracovních skupin dle zaměření jednotlivých sociálních služeb, tj. skupina metodiků, pro poradenské služby, děti a mládež (nízkoprahové zařízení pro děti a mládež), rodiny s dětmi, osoby bez přístřeší, domovy a denní centra, zdravotně postižené, pečovatelské služby a osobní asistence. V rámci každého se uskuteční 4 diskuzní setkání ročně v rozsahu 5hod/1 setkání, jejichž cílem bude vzájemné předávání zkušeností, profesní růst sociálních pracovníků, pracovníků v soc. službách a vedoucích pracovníků, podpora a sdílení dobré praxe, síťování vzájemné pomoci, dojednávání vzájemných návštěv-stáží; to vše s cílem zkvalitnit přímou péči a práci s klientem v poskytovaných sociálních službách. Výběr témat dle aktuálních potřeb CS a sestavení jejich osnov zajistí koordinátor, tematický obsah zajistí sociální pracovník – metodik (dále je metodik). Zástupci středisek z daného typu služeb, pro které bude kolegium určeno, budou mít prostor společně řešit odborné problémy, limity, na které ve službách naráží, posilovat motivaci pro práci a dávat doporučení na změny vedoucí ke zvýšení kvality charitních služeb. Koordinátor zajistí v součinnosti se členy pracovních skupin odborníka na příslušné téma (např. odborník na dluhovou problematiku, téma sociální práce se specifickou skup. klientů, právní oblast v soc. službách, apod.). Nejlépe mezioborovou spoluprací budou úspěšně řešena tíživá témata. Proběhne celkem 16 odborných vstupů. Kolegia budou jednat v zasedací místnosti DCHOO s výjimkou těch, které bude mít více než 15 členů (tj. max. kapacita zasedací místnosti). Tyto se budou scházet v pronajatých prostorách.
Výstup: podpora 8 pracovních skupin, uskutečnění 64 diskusních setkání (setkání každé skupiny 4 x ročně), přičemž v 16 z nich bude zajištěn vstup odborníka, zápisy z jednotlivých diskusních setkání, které budou dostupné na společné síti TEAMS, k níž budou mít přístup všichni členové OK a ředitelé jednotlivých charit. Síťování služeb, sjednocení a zvýšení kvality SSL poskytovaných oblastními charitami. V rámci OK bude podpořeno min. 40 osob z CS.
Harmonogram realizace: 9/2020 – 06/2022
KA 03 Metodické konzultace
Budou poskytnuty 18 vytipovaným službám, které neprošly v uplynulých 4 letech souvislou metodickou podporou (blíže viz Příloha č. 2 Vyjádření objednatele sociální služby k projektu). Metodické konzultace (dále jen MK) budou poskytnuty přímo ve službách zkušeným metodikem v rozsahu 40 hod/1 služba během realizace projektu, za účelem ověření znalostí a schopností pracovníků využít standardy v přímé práci, ověřit správnost nastavení vnitřních pravidel služby dle standardů kvality nebo aktualizovat pravidla pro poskytování sociálních služeb a pomoci přenést odbornost do praxe. Cílem MK je ověřit správnost nastavení procesů ve službě, zejména zda odpovídají pravidlům, podle kterých probíhají, a také zda naplňují zákonné povinnosti služby. Podstatná je také schopnost služby reflektovat problematické oblasti, se kterými se setkává, nebo střety zájmů, které v ní vznikají. Výsledkem MK bude navržení komplexního systému procesů a pravidel služby, vedoucího k posílení efektivity a kvality poskytovaných služeb. Kromě průběžné zpětné vazby, poskytnou MK přirozenou kontrolu a průběžnou podporu pracovníkům, kteří se navrženým systémem budou řídit. MK napomohou překonat mnohé překážky při zavádění nového postupu do praxe v případech, kdy byl postup teoreticky dobře vysvětlen, ale v praxi jej pracovníci nedokáží z různých důvodů používat. Souvislá podpora formou konzultací bude zaměřena na všechny oblasti SQSS. Každá z 18 služeb obdrží 40 hod. metodických konzultací.
Výstupy: metodické konzultace v rozsahu 40 hod/1 služba (tj. celkem 720 hod/projekt), zprávy z konzultací s řešením dané problematiky. Aktivitou bude podpořeno min. 36 osob z CS.
Harmonogram realizace: 09/2020 - 06/2022
KA 04 Individuální a skupinové supervize
Vytipované služby, celkem 49 služeb (blíže viz Příloha č. 2 Vyjádření objednatele sociální služby k projektu) budou podpořeny externím odborníkem - supervizorem (VŠ vzdělání v psychologickém oboru nebo supervizní výcvik, zkušenosti s vedením lidí). Každá služba obdrží během realizace projektu 6 supervizních setkání v rozsahu 2 hod. Supervizních setkání se mohou zúčastnit PSS, SP i vedoucí pracovníci. Obsah setkání se bude odvíjet od aktuální zakázky pracovníků. Zakázkou může být případová kazuistika, vztahy na pracovišti/vůči vedení služby, osobní limity pracovníků, porozumění vlastním reakcím v rámci pracovního jednání apod. Supervizor by měl pomoci pracovníkům (ať už jednotlivci - individuální supervize nebo celému týmu - skupinové supervize) porozumět jejich situaci, najít nejlepší cestu a řešení problematické situace a v neposlední řadě vést k rozvoji nových perspektiv profesního chování. Od stanovené zakázky se také bude odvíjet druh poskytnuté supervize, zda se bude jednat o vzdělávací - zaměřenou na zlepšení pracovní situace a orientaci na profesionální zájmy pracovníků, jejich učení a zavádění nových metod a přístupů, podpůrnou - jejíž hlavní složkou bude emoční podpora a zvládání stresu z práce nebo rozvojovou - v rámci které bude supervizor s pracovníkem hledat a rozvíjet profesionální zdroje. Z šesti setkání proběhnou 4 z nich formou skupinové supervize (tj. 8 hod) a 2 z nich formou individuální supervize (4 hod). Supervizor vypracuje pro danou službu 1x ročně stručnou supervizní zprávu.
Výstup: 49 služeb podpořených supervizemi (celkem 588 hod. supervizí), supervizní zprávy. Aktivitou bude podpořeno min. 70 osob z CS.
Harmonogram realizace: 09/2020 - 06/2022
KA 05 Podpůrný audit
V přípravné fázi projektu budou vybráni externí auditoři dle předem stanovených kritérií, kteří zajistí ve 13 vybraných SSL celkem 13 podpůrných auditů (blíže viz Příloha č. 2 Vyjádření objednatele sociální služby k projektu). Každý auditorský tým bude tvořit 1 externí auditor a 1 metodik. Audity budou podporou sociálních služeb při implementaci standardů kvality dle platné legislativy a v konkrétních podmínkách služby. Bude se jednat o cílený audit kvality ve vybraných službách napříč oblastními charitami v rámci Diecézní charity ostravsko-opavské - u partnerů projektu. Cílem je zmapovat nastavení poskytovaných služeb, identifikace problematických oblastí a pomoc se zavedením a nastavením dobře fungující praxe. Podpůrný audit se zaměří na oblasti standardů 1.-5., 9.-10. a 15. Časový rámec auditu – celkem 52 hod./1 audit: Metodik s auditorem vstupují do služby připraveni, tzn. před místním šetřením proběhne studium materiálů auditované služby a příprava dokumentů na audit (předvyplnění údajů v Závěrečné zprávě z auditu, např. identifikátor služby ad.), aby během auditu nedocházelo k prodlevám (celkem 18hod). První den místního šetření si tým odsouhlasí časový rámec podpůrného auditu, který bude přímo ve službě v rozsahu 8hod/1 den (+ 30 minut přestávka na oběd nezapočtená do rozsahu práce). Po prvním dnu auditu zapracuje auditor zjištěné skutečnosti do Závěrečné zprávy z auditu (3hod). Druhý den místního šetření bude realizován audit ve službě ve stejném rozsahu (8hod +30 minut přestávka na oběd nezapočtená do rozsahu práce), rovněž proběhne zapracování zjištěných skutečností z druhého dne do Závěrečné zprávy z auditu (3hod). Během místního šetření v uvedených dvou dnech povede auditorský tým konzultaci s vybraným klientem, od nějž si vyžádají souhlas se zpracováním osobních údajů. Po úvodním rozhovoru s vedoucím pracovníkem proběhne analýza služby prostřednictvím pozorování, rozhovorů s uživateli služby, studiem dokumentace uživatelů, rozhovorů s pracovníky na všech úrovních, studiem předložených dokumentů služby. Následně proběhne rozhovor s pracovníky, který se týká zjištěných skutečností. Závěrečnou zprávu zpracuje a zfinalizuje metodik (12hod) ve spolupráci s externím auditorem (12hod). Součástí podpůrného auditu budou také následné metodické konzultace v rozsahu 24 hod, které již zajistí pouze metodik, v časovém úseku do 6 měsíců po auditu. Za službu se budou auditu účastnit vždy min. 2 osoby z CS.
Výstup: 13 realizovaných auditů kvality v SSL, 13 auditorních zpráv, stručný zápis z následných konzultací. V rámci KA bude podpořeno min. 36 osob z CS, přičemž bude zvýšena jejich odbornost a kompetence v oblasti kvality poskytování SS.
Harmonogram realizace: 9/2020 – 06/2022
KA 06 Podpora pečujících osob
Aktivita se zaměřuje na osoby, které musí zvládat každodenní péči o své blízké nebo se na tuto situaci aktuálně připravují. Pečující osoby potřebují pro zajištění náročné práce kvalitní a dostupnou nabídku pomoci, například formou respitních služeb, pomoci doma nebo edukačních workshopů. Cílem aktivity je podpořit pečující v náročné životní situaci, pomoci jim ulehčit každodenní úkony, jak je to možné, tzn. nácvikem správných technik manipulace nebo užitím vhodných kompenzačních pomůcek. Aktivita bude probíhat u 4 partnerů projektu: Charita Bohumín, Charita Český Těšín, Charita Opava, Charita Hlučín, vždy 2x ročně formou setkání pečujících osob v rozsahu 3 hod./1 setkání. Jednotlivá setkání budou vést a lektorovat sociální pracovník, pracovník v soc. sl. a zdravotní sestra. Pečující budou zváni na setkání prostřednictvím letáčků, které budou distribuovány pracovníky partnerů v rámci jejich činnosti ve farnostech, na místních úřadech, u lékařů, oznámením v místním tisku apod.
Součástí setkání bude:
a) informační část, v rámci které pečující získají informace o možnostech finančního zajištění, doprovodných službách, psychohygieny, úmrtí, apod.
b) praktická část, prostřednictvím které si mohou pečující vyzkoušet manipulační techniky a pomoc se sebeobsluhou. K dispozici budou kompenzační pomůcky, pomocí kterých je péče běžně zajišťována pracovníky v sociálních službách.
c) vstup odborníka na vybrané téma (lékař, fyzioterapeut, psycholog, apod.).
Pro lepší orientaci obdrží pečující brožurku s ucelenými informacemi. Dalším cílem KA je také pomoci pečujícím vytvořit svépomocnou skupinu, v rámci které se budou pravidelně setkávat, vyměňovat si vzájemné zkušenosti a doporučení. Zpočátku zkoordinuje pracovní skupinu pracovník služby, později bude působit samostatně. Takto aktivita by měla být také prevencí sociální izolace pečujících.
Výstup: bude uskutečněno celkem 16 setkání pro pečující v rozsahu 48 hod., podpořeno min. 40 osob.
Hormonogram realizace: 10/2020 - 06/2022
Povinné indikátory
Kód indikátoru | Název indikátoru | Měrná jednotka | Cílová hodnota | Datum cílové hodnoty |
6 00 00 | Celkový počet účastníků | účastníci | 140 | 30. 6. 2022 |
Termíny zpráv o realizaci
Pořadí | Začátek monitorovacího období | Konec monitorovacího období | Termín dodání podkladů k ZoR |
1. | 1. 7. 2020 | 31. 12. 2020 | 7. 1. 2021 |
2. | 1. 1. 2021 | 30. 6. 2021 | 7. 7. 2021 |
3. | 1. 7. 2021 | 31. 12. 2021 | 7. 1. 2022 |
4. | 1. 1. 2022 | 30. 6. 2022 | 7. 7. 2022 |
Pár slov o tomto projektu najdete také ZDE.