Charitní asistenční služba
1. S čím pomáhá klientům asistenční služba?
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
- pomoc při osobní hygieně,
- pomoc při zajištění stravy,
- pomoc při zajištění chodu domácnosti,
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí,
- pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí.
2. Pro koho je asistenční služba určena?
Charitní asistenční služba pomáhá osobám od 19 let a seniorům, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, tělesného nebo zdravotního postižení a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
3. Jak poskytování péče probíhá?
Pomoc asistenční služby se uskutečňuje terénní formou a je poskytována prostřednictvím asistentů v domácím prostředí klienta. Asistenti podporují a provází klienta v činnostech, které už klient sám nezvládá. Rovněž jej podporují v udržení dosavadní soběstačnosti a snaží se klienta zapojovat do běžného života.
4. Poskytujete asistenční služby také mimo Třinec?
Ano, služby jsou kromě Třince poskytovány také v okolních obcích Vendryně, Bystřice, Nýdek, Řeka, Smilovice a Střítež.
5. Může asistenční služba v rámci služeb zajistit chystání, případně podání léků klientovi?
Ne, jsme sociální služba, nikoli zdravotní. Asistenční služba může zajistit pouze dohled nad užitím léků. Léky však musí být připraveny a nadávkovány k užití. Pokud klient nemá nikoho, kdo by léky připravil, odkazujeme na další terénní služby, které úkon zajistí (např. MEDICA).
6. Jaký je rozdíl mezi asistenční a pečovatelskou službou?
Rozdíl je především v délce poskytování – pečovatelská služba je poskytovaná od úkonu, kdežto asistenční služba je poskytována na předem domluvený čas. Pečovatelskou službu je možno domluvit klidně na 15 minut, nebo na 30 minut, osobní asistence může být vícehodinová. Rozdíl je také v tom, že pečovatelská služba nezajišťuje aktivizaci klientů a nelze ji dojednat ani za účelem společnosti, kdežto asistence tyto úkony v případě zájmu a kapacity zajistí.
7. Může služba začít hned/na druhý den?
Bohužel, takhle to nefunguje. V první řadě si sociální pracovnice vezmou kontakt na potenciálního klienta a zapíšou jej do pořadníku. Mohou sdělit hrubý odhad, kdy by mohla být kapacita pro nábor nových klientů. Pokud poptávající spěchá a my nemáme aktuálně kapacitu, doporučí sociální pracovnice jiné služby v okolí. Jakmile je volná kapacita, klient je kontaktován, proběhne sociální šetření v domácnosti klienta a následně jsou plánovány klientovi služby.
8. Děláte domácí pedikúru?
Pedikúru neděláme, ale můžeme předat kontakt na paní, která jezdí do domácností.
9. Pomáháte i s úklidem v domácnosti?
Ano, pomáháme s drobným úklidem – běžné činnosti pro zajištění chodu domácnosti (luxování, mytí nádobí, setření prachu). Velké úklidy neděláme (mytí okem, generální úklidy domácností), můžeme však předat kontakt na úklidovou službu.
10. Může mě odvézt asistent k lékaři…?
Ne, bohužel, klienty asistenti ani pečovatelé nevozí, pouze doprovází. Můžeme však nabídnout kontakt na Taxík Maxík – Specializovanou přepravu pro seniory a ZTP v Třinci.
11. Je možné navýšit (přidat hodiny/dny) nebo zkrátit službu (ubrat hodiny/dny)?
Se zkrácením služby není problém. Pokud je zájem ze strany klienta o navýšení služby, sociální pracovnice zhodnotí kapacitu služby, zda je to možné. Pokud ano, proběhne sociální setření potřebnosti a následně se služby doplánují.
12. Kde vás najdu?
Adresa střediska asistenční služby je na Kanadě na adrese Lánská 128, 739 61 Třinec.
Kontaktní údaje na vedoucí Charitní asistenční služby: Bc. Lucie Dostálková, tel.: 731 516 569