Není péče jako péče
31. října 2023 Články

Není péče jako péče

Asi jsme to poznali všichni. Nečekaně, téměř z ničeho, jsme se museli postarat o někoho blízkého, kdo si nemohl pomoci sám, ať už to bylo dítě, sourozenec, partner, rodič, nebo prarodič.

Někteří z nás se takto o své blízká starali, nebo starají dokonce dlouhodobě. I když jsme nebyli na vzniklou situaci připraveni, nějak jsme se s ní popasovali. Vyhledali si potřebné informace, naučili se něco nového, obrátili se na někoho, kdo nám pomohl, ukázal nám a poradil, nebo jsme šli cestou pokus-omyl. V kooperaci s tím, o koho jsme se starali, jsme péči zvládli, společně jsme se sladili, nějak si poradili. Vesměs se ale jednalo o někoho, kdo je nám blízký, koho známe, kdo zná nás a péče tak byla přirozená.

To, co děláme my v rámci sociální služby osobní asistence, však tak přirozené není. Naši pracovníci se starají, pomáhají lidem, kteří pro ně cizí jsou. Není to součást jejich osobního života, ale je to jejich práce. Vykonají to, na čem jsme se s klientem dohodli (nasmlouvaný rozsah podpory a péče) a jedou k dalšímu člověku. A to je velký rozdíl. I když se časem pracovník s klientem poznají, vytvoří se někdy i osobnější vazba, protože si padnou do noty, je to velký rozdíl pečovat o klienta a o svou vlastní babičku.

Z druhé strany se ale potkáváme, zejména na výběrových řízeních s tím, že někteří uchazeči o práci přijdou s tím, že si myslí, že to nemůže být taková věda, že to zvládnou taky se o někoho postarat, pomoci mu s péčí o sebe sama, s orientací v prostředí apod. Asi tušíte, jak to dopadá.

V lepším případě se potkáváme s tím, že „starala jsme se o babičku a zvládli jsme to, tak jsme si říkala, že to zkusím i jako práci“. To už je lepší základ, ale je to jen začátek. Naši pracovníci jsou v prvé řadě profesionály, byť s empatií, starostlivostí, pochopením, ale profesionály. Dodržují pravidla, která služba má, dodržují hranice, které jsou mezi klientem a pracovníkem a mají je oba chránit. Naši pracovníci musí také profesně růst, musí se vzdělávat, pracovat na sobě, tak aby svou náročnou práci zvládali.

Například představte si, že denně má asistent v péči 5 klientů (jedná se o statistický průměr naší služby), tedy týdně třeba až 20 různých klientů. Každý z klientů je jedinečný a má své individuálními požadavky, které pracovník musí znát a postupovat podle nich. A k tomu on sám má své vlastní preference a postoje, on sám je nějaká osobnost. Není to tedy vůbec jednoduché, jak by se někomu mohlo na první pohled zdát. Opravdu tedy není péče jak péče.

Mgr. Martin Hořínek MBA

ředitel
Tel.: 605 232 813 E-mail: 88EDZ.2%-kvxV94WHmEs4374YanBZd54Ys