9. října 2020
Články
Chceme Vás nechat nahlédnout, tak trochu pod pokličku, sciální práce. Víte například, jak vypadá takový běžný den sociálního pracovníka v Charitě Třinec?

Složitější chvíle mi nastanou, když naopak ráno zavolá asistentka, že onemocněla a nemůže přijít za klientem. To se pak musí všechno přeplánovat a zajistit náhradní asistentku, což není vůbec jednoduché. V tomhle spolupracujeme v Charitě dohromady sociální pracovník, vedoucí sociální služby a koordinátor plánování. Mezi sebou si sdělujeme, jakým způsobem se zajistí všechny služby v domácnostech.
Hlavní náplní sociálního pracovníka je vlastně komunikovat s rodinami a klienty asistenční služby, taky s osobními asistentkami, které službu zajišťují, ale především s novými zájemci o službu.
S novými zájemci se domluvím na sociálním šetření v domácnosti, kde zjišťuji, jaké budou potřeby nových klientů. V poslední době se jedná většinou o pomoc při osobní hygieně, ale je to opravdu různorodé.
Někdy zajišťujeme třeba celou dopolední službu, to znamená, že máme pětihodinovou službu u klienta. Po dobu kdy jsou rodinní příslušníci v práci a je potřeba aby například u té babičky někdo byl a dopomohl jí během této doby s přípravou snídaně, pomohl s oblékáním a tak podobně.
Kdybych měla říct, co je na mojí práci nejtěžší, je to asi situace, když rodina klienta nespolupracuje. Pak je složité vysvětlit, jak vůbec naše služba funguje a co je úkolem našich asistentek. Že tu nejsme od toho, abychom dělali například jarní úklid v celém domě, nebo, že naše asistentky nejsou zdravotní sestřičky a nemohou dělat všechny zdravotní úkony, které klient potřebuje.
Naopak nejlepší na mé práci je, že je různorodá. Nejsem jen v kanceláři, ale opravdu jdu do terénu, vidím ty klienty, můžu s nimi mluvit a vidím jejich běžný život.
Pracuji v Charitě Třinec už třetím rokem a můžu říct, že mě osobně tahle práce naplňuje a mám ji ráda.